Moterys vairuotojos jau seniai susiduria su įvairiais stereotipais, kurie dažnai būna neigiamai apibrėžti ir neatitinkantys realybės. Visuomenėje įsivyravęs požiūris, kad moterys vairuoja prasčiau nei vyrai, tačiau ar tai yra tiesa?

Šie stereotipai gali ne tik formuoti neteisingą nuomonę, bet ir daryti įtaką tam – kaip moterys suvokia save už vairo. Vis dėlto, vis daugiau tyrimų ir statistinių duomenų paneigia šiuos senus mitus ir atskleidžia, kad moterys dažnai yra atsargesnės ir mažiau linkusios į rizikingą vairavimą nei vyrai.

Ar moterys dažniau sukelia avarijas?

Viena iš labiausiai paplitusių nuostatų yra ta, kad moterys vairuotojos dažniau sukelia avarijas, tačiau statistika rodo priešingai. Daugelis tyrimų visame pasaulyje rodo, kad vyrai dažniau sukelia eismo įvykius, ypač dėl greičio viršijimo ar rizikingo vairavimo. Draudimo bendrovės taip pat pastebi, kad moterims dažniau taikomos mažesnės draudimo įmokos, nes jos statistiškai sukelia mažiau didelės žalos avarijų. Tai susiję su tuo, kad moterys paprastai vairuoja atsargiau, labiau laikosi kelių eismo taisyklių ir mažiau linkusios į impulsyvų elgesį už vairo.

Statistika rodo, kad vyrai yra linkę sukelti daugiau ir sunkesnių eismo įvykių nei moterys. Šis skirtumas dažnai siejamas su vairavimo stiliumi, rizikos suvokimu ir elgesiu kelyje.

Pavyzdžiui, pagal įvairių šalių draudimo bendrovių duomenis– vyrai įprastai yra atsakingi už didesnę dalį rimtų avarijų. Jungtinėse Valstijose Nacionalinė kelių eismo saugumo administracija (NHTSA) praneša, kad apie 70 % mirtinų eismo įvykių sukelia vyrai. Šis rodiklis yra panašus ir kitose šalyse. Tyrimai taip pat rodo, kad vyrai dažniau nei moterys viršija greitį, vairuoja apsvaigę nuo alkoholio arba rodo agresyvų vairavimą – tai pagrindinės eismo įvykių priežastys.

Lietuvoje taip pat pastebima panaši tendencija. Remiantis Lietuvos kelių policijos tarnybos duomenimis – vyrai dažniau sukelia avarijas dėl pavojingo ir neatsakingo vairavimo. Moterys, tuo tarpu, dažniau sukelia smulkesnius incidentus, tokius kaip parkavimo klaidos, tačiau jų avarijos paprastai yra mažiau pavojingos ir sukelia mažiau žalos.

merginos ant automobilio

Apie technines automobilio žinias ir moteris

Kitas paplitęs stereotipas yra tas, kad moterims trūksta techninių žinių apie automobilius ir jų eksploatavimą. Nors techninės žinios nėra būdingos tik vyrams – šis įsitikinimas vis dar gajus. Visgi, moterys vis dažniau domisi automobiliais ir jų priežiūra, o daugelis jų sėkmingai tvarko savo automobilius be aplinkinių pagalbos. Automobilių remonto ir priežiūros srityje vis daugiau moterų dalyvauja mokymuose ir dirba kaip technikės, tad paneigia tradicinius lyčių vaidmenis.

Orientacija ir kiti mitai

Mitas, kad moterys blogiau orientuojasi kelyje ar sunkiau atlieka sudėtingus manevrus, yra vienas iš labiausiai paplitusių ir klaidingų. Realybėje vairavimo gebėjimai yra susiję su patirtimi, mokymusi ir praktika, o ne su lytimi. Šis klaidingas įsitikinimas dažnai kyla iš socialinių normų ir visuomenės formuojamų lyčių vaidmenų, tačiau moksliniai tyrimai rodo, kad nėra įgimtų skirtumų tarp vyrų ir moterų vairavimo gebėjimų.

Orientacija kelyje yra ta sritis, kurioje dažnai moterys nepelnytai kritikuojamos. Daugelis mano, kad vyrai geriau orientuojasi dėl įgimtų erdvinių gebėjimų, tačiau moksliniai tyrimai rodo, kad erdvinė orientacija gali būti lavinama praktika ir būtent mokymusi. Taip pat skirtingi tyrimai atskleidžia, kad kai kurie vyrai ir moterys turi įvairių stiprybių: vyrai gali paprasčiau skaityti žemėlapius, o moterys dažniau atkreipia dėmesį į vizualinius orientyrus. Ši įvairovė nereiškia, kad vieni vairuoja blogiau, o kiti – geriau, bet atskleidžia skirtingus problemų sprendimo būdus.

Sudėtingi manevrai, tokie kaip parkavimas ar lenkimas – dažnai naudojami kaip įrodymai, kad moterys vairuoja prasčiau, tačiau atlikus tyrimus paaiškėjo, jog parkavimo gebėjimai tarp vyrų ir moterų reikšmingai nesiskiria, o skirtumai, kurie pasitaiko – labiau susiję su vairavimo patirtimi nei su lytimi. Be to, nors vyrai gali atlikti manevrus šiek tiek greičiau – moterys dažnai parkuojasi atidžiau ir tiksliau, taip mažindamos riziką sukelti nedidelius incidentus. Įdomu tai, kad dėl savo atsargumo – moterys rečiau nei vyrai įsitraukia į pavojingas situacijas, tokias kaip agresyvus lenkimas arba didelio greičio lenkimo manevrai, kurie gali sukelti avarijas.

Svarbu pabrėžti, kad vairavimo gebėjimai ir pasitikėjimas savimi kelyje yra tiesiogiai susiję su mokymu ir patirtimi. Kuo daugiau laiko praleidžiama už vairo – tuo geresnės tampa vairavimo kompetencijos nepriklausomai nuo vairuotojo lyties. Mokymo metodai, vairavimo instruktoriaus požiūris ir praktikos intensyvumas lemia vairuotojo pasitikėjimą savimi atliekant sudėtingus manevrus.

Kitas svarbus aspektas – socialiniai lūkesčiai. Moterys dažnai jaučia spaudimą iš aplinkos, kad privalo įrodyti savo gebėjimus, todėl gali labiau jaudintis atliekant manevrus viešose vietose, pavyzdžiui, parkuojant automobilį sausakimšoje aikštelėje. Vyrai, priešingai, dažnai gauna daugiau pasitikėjimo ir palaikymo iš visuomenės, o tai gali suteikti jiems drąsos netgi esant sudėtingoms situacijoms. Visgi, tai nėra susiję su įgūdžiais, o su psichologiniais ir socialiniais veiksniais.

Svarbiausia yra gebėjimai

Stereotipai apie moteris vairuotojas yra nepagrįsti ir pasenę. Realybė rodo, kad moterys gali būti tokios pat kompetentingos ir atsakingos vairuotojos kaip ir vyrai. Jų atsargumas ir polinkis laikytis taisyklių dažnai yra vertingi eismo saugumo aspektai. Tokiu būdu, laikas keisti požiūrį ir vertinti vairuotoją ne pagal lytį, o pagal jų gebėjimus ir elgesį kelyje.